Skole og hjem er vigtige for børnenes udvikling også når det gælder sprog og læsning.
Klik HER og få gode råd og idéer til, hvordan du kan styrke dit barns sprog og læsning.
Evalueringsplan for 0. klasse
I skemaet herunder kan du få et overblik over, hvordan vi evaluerer elevernes første bogstavsindlæring og læseudvikling i 0. klasse.
Vi vil særligt at have fokus på de elever, der viser tegn på
sproglige vanskeligheder og tidlige tegn på ordblindhed.
De særlige tegn, som man skal være opmærksomme på i forbindelse med ordblindhed er:
- Ordblindhed i familien.
- Vanskeligheder med talesproget og forsinkelse i taleudviklingen.
- Barnet har vanskeligheder ved hurtigt at benævne ord.
- Vanskeligheder med at opdele ord i mindre dele og arbejdet med lydene i et ord. Feks. skal eleven vide, at ordet ”lur” bliver til "ur", hvis man fjerner lyden ”l”.
- Barnet viser ringe interesse for bogstaver. Feks. i eget navn eller bogstaver i bøger.
- Barnet har vanskeligheder med at rime.
- Barnet har svært ved at huske bogstaver.
Tidspunkt |
Evaluering |
Indsatser
|
|
|
|
Efterår
|
Sprogvurdering |
På baggrund af sprogvurderingen vurderes det, om enkelte elever skal tilbydes en tidlig indsats med fokus på udviklingen af elevernes sproglige kompetencer. Denne indsats foregår primært som stationsundervisning i klassen. Ved en tidlig indsats i børnehaveklassen vil der typisk blive arbejdet med en sproglig opmærksomhed. Her er fokus på sprogets opbygning i sætninger, ord, stavelser, rim og bogstavernes enkeltlyde. |
Forår |
Bogstavprøve 1+2 |
På
baggrund af bogstavprøverne vurderes det, om der er brug for en læseindsats
i 1. klasse. Her vil det primære fokus være en tilegnelse af skriftens lydprincip og at lære eleverne at bruge bogstavernes lyde gennem tapping. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.