1.-2. klasse

Skole og hjem er vigtige for børnenes udvikling også når det gælder sprog og læsning.

Klik HER og få gode råd og idéer til hvordan du kan styrke dit barns sprog og læsning.

Evalueringsplan for 1.-2. klasse

I skemaet herunder kan du få et overblik over, hvordan vi evaluerer elevernes læseudvikling i 1. og 2. klasse.

Vi vil særligt have fokus på de elever, der viser tegn på læse- skrivevanskeligheder og tidlige tegn på ordblindhed.

De særlige tegn på ordblindhed, som vi er opmærksomme på i forhold til elever, der går i 1. og 2. klasse, er:

  • Ordblindhed i familien.
  • Vanskeligheder med at lære alfabetet, at omsætte bogstaver til lyd og sætte lydene sammen til ord.
  • Vanskeligheder med hurtigt at genkende ord i læsning.
  • Vanskeligheder med stavning.

 

Årgang

 

 

Tidspunkt

 

Evaluering

 

Indsatser

 

 

 

 

1. årg.

December

Decemberevaluering (Fælles test fra Viborg kommune)

På baggrund af decemberevalueringen vurderes om enkelte elever skal tilbydes en tidlig indsats.

 

Her vil det primære fokus være en tilegnelse af skriftens lydprincip og lære eleverne at bruge bogstavernes lyde gennem tapping.

 

Forår

Ordlæseprøve

Ordlæseprøven vurderes med henblik på evt. tidlig indsats i starten af 2. kl.

 

Her vil indsatsen primært have fokus på at lære eleverne at bruge bogstavernes lyde gennem tapping.

 

 

 

 

 

2. årg.

Efterår

Frivillig National test 2. kl.

 

Ordlæseprøve/sætningslæseprøve

På baggrund af evalueringsresultaterne vurderes det, om enkelte elever skal tilbydes en tidlig indsats.

 

Her vil indsatsen primært have fokus på at lære eleverne at bruge bogstavernes lyde gennem tapping.

 

Forår

National test 2. kl.

Der sættes særlig fokus på de elever, der udviser vanskeligheder med afkodning og ligger i kategorierne ”mangelfuld præstation” og ”ikke tilstrækkelig præstation” i afkodningsdelen. Det vurderes, om der skal gøres en særlig indsats.

 

Ordlæseprøve/sætningslæseprøve

Resultatet sammenlignes med resultatet i efteråret og den enkeltes elevs progression vurderes med henblik på evt. indsats i 3. kl.

 

DVO Non-ordsdiktat

 

Elever, der viser tegn på læse-skrivevanskeligheder testes videre individuelt.

 

Elever, der herefter fortsat viser tegn på læse-skrivevanskeligheder, tilbydes i begyndelsen af 3. klasse et særligt intensivt undervisningsforløb med fokus på at bruge tapping.

 

Efter det intensive tapping-forløb testes alle elever, der har modtaget et særligt tilrettelagt forløb igen individuelt.

 

Elever, der fortsat viser tegn på læse-skrivevanskeligheder, anbefales at tage den nationale ordblindetest.

 

Forældrene inddrages altid før og efter en ordblindetest uanset resultatet, og der præsenteres en plan for det videre forløb.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.