Skole og hjem er vigtige for børnenes udvikling også når det gælder sprog og læsning.
Klik HER og få gode råd og idéer til hvordan du kan styrke dit barns sprog og læsning.
Evalueringsplan for 1.-2. klasse
I skemaet herunder kan du få et
overblik over, hvordan vi evaluerer elevernes læseudvikling i 1. og 2. klasse.
Vi vil særligt have fokus på de
elever, der viser tegn på læse- skrivevanskeligheder og tidlige tegn på ordblindhed.
De særlige tegn på ordblindhed, som vi er opmærksomme på i forhold til elever, der går i 1. og 2. klasse, er:
- Ordblindhed i familien.
- Vanskeligheder med at lære alfabetet, at omsætte bogstaver til lyd og sætte lydene sammen til ord.
- Vanskeligheder med hurtigt at genkende ord i læsning.
- Vanskeligheder med stavning.
|
Årgang
|
Tidspunkt |
Evaluering |
Indsatser |
|
|
|
|
|
|
1. årg. |
December |
Decemberevaluering (Fælles test fra Viborg
kommune) |
På baggrund af decemberevalueringen
vurderes om enkelte elever skal tilbydes en tidlig indsats. Her vil det primære fokus være en
tilegnelse af skriftens lydprincip og lære eleverne at bruge bogstavernes
lyde gennem tapping.
|
|
Forår |
Ordlæseprøve |
Ordlæseprøven vurderes med henblik på
evt. tidlig indsats i starten af 2. kl. Her vil indsatsen primært have fokus på at
lære eleverne at bruge bogstavernes lyde gennem tapping.
|
|
|
|
|
|
|
|
2. årg. |
Efterår |
Frivillig
National test 2. kl. |
|
|
Ordlæseprøve/sætningslæseprøve |
På baggrund af evalueringsresultaterne
vurderes det, om enkelte elever skal tilbydes en tidlig indsats. Her vil indsatsen primært have fokus på
at lære eleverne at bruge bogstavernes lyde gennem tapping.
|
||
|
Forår |
National
test 2. kl. |
Der sættes særlig fokus på de elever, der udviser vanskeligheder med
afkodning og ligger i kategorierne ”mangelfuld præstation” og ”ikke
tilstrækkelig præstation” i afkodningsdelen. Det vurderes, om der skal
gøres en særlig indsats.
|
|
|
Ordlæseprøve/sætningslæseprøve |
Resultatet sammenlignes med resultatet i efteråret og den enkeltes
elevs progression vurderes med henblik på evt. indsats i 3. kl.
|
||
|
DVO Non-ordsdiktat
|
Elever, der viser tegn på
læse-skrivevanskeligheder testes videre individuelt. Elever, der herefter fortsat viser tegn
på læse-skrivevanskeligheder, tilbydes i begyndelsen af 3. klasse et særligt intensivt
undervisningsforløb med fokus på at bruge tapping. Efter det
intensive tapping-forløb testes alle elever, der har modtaget et særligt
tilrettelagt forløb igen individuelt. Elever, der fortsat viser tegn på læse-skrivevanskeligheder, anbefales at
tage den nationale ordblindetest. Forældrene inddrages altid før og efter en ordblindetest uanset
resultatet, og der præsenteres en plan for det videre forløb. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.