Jeg er ordblind

Se Viborg Kommuneforældreguide  - en e-bog om ordblindhed.

Se Viborg Kommunes elevguide en e-bog om ordblindhed.


Hvad er ordblindhed?
Elever med ordblindhed er lige så forskellige som alle andre elever er forskellige. Deres ordblindhed og deres behov i skole og uddannelse kan vise sig forskelligt, og det er derfor en fordel at være åben om sin ordblindhed - ligesom det er vigtigt, at lærere og kammerater og andre efterspørger viden om ordblindhed og bliver klogere på den enkelte ordblindes behov.
Elever med ordblindhed har svært ved at koble bogstav og lyd, og derfor har de sværere ved at lære at læse og stave end ikke-ordblinde elever.

På ordblindhed.dk kan du få mere viden om ordblindhed og få en videoforklaring af hvad ordblindhed er.

På Sødalskolen

Når en elev bliver testet ordblind med ordblindetesten, bliver eleven tilmeldt NOTA, som er et digitalt bibliotek med skønlitterære bøger og skolematerialer, og er eleven mellem 8 og 13 år, kan eleven få gratis adgang til læseappen Maneno.

Derudover har Sødalskolen særligt fokus på følgende indsatser for ordblinde:

Ordblindeindsats

Nye ordblinde

Læsevejleder indkalder til møde med elev, forældre, lærere og ordblindevejleder med henblik på at udarbejde en individuel handleplan.

Ordblindevejleder introducerer elev for LST (Læse-skriveteknologi) og afvikler en ord-café for elev og forældre inden sommerferien.

 

 

I klassen

Den enkelte lærer har ansvar for, at eleven har adgang til digitale opgaver og tekster.

Læreren har ansvar for, at støtte op om elevens brug af LST - evt. med hjælp og sparring fra ordblindevejleder.

 

 

Særligt for 3.-5. klasse

Eleven får tilbudt et 8-ugers ophold på Viborg Kommunes Læsecenter i Houlkær.

 

 

4.-9. klasse

Eleven tilbydes hvert år 3x60 min. LST- undervisning på et mindre hold.

Ordblindevejleder afholder hvert år en individuel samtale med eleven og har ansvaret for i samarbejde med elev, forældre og lærere, at udarbejde en handleplan eller lign., der bliver ajourført en gang om året.

 

 

Gode råd til hjemmet

Vis interesse for det som dit barn arbejder med i skolen.

Skab tid og rum for at læse dagligt.

-       Hjælp med at finde bøger.

-       Træn læsningen i en fysisk bog i passende niveau.

-       Få gode læseoplevelser og øget ordforråd med lydbøger.

Lad barnet vise dig hvordan det anvender sin LST. (læse-skriveteknologi)

Hav forventninger til dit barn og tro på dit barn.

 

 

Særligt for udskolingen

I slutningen af 7. klasse har ordblindevejlederen ansvar for, at elev og forældre orienteres om muligheden for at gå til prøve på særlige vilkår.

Forud for årsprøverne i 8. kl. og terminsprøverne i 9. kl. repeteres brugen af LST for de ordblinde elever.

Forældre og elev bliver orienteret om, at det er vigtigt at få skrevet ind i optagelse.dk, at eleven er ordblind og har brug for ekstra tid, digitale materialer og LST-værktøjer.

 

 

Ordblindevejleder

Lotte Glerup er skolens ordblindevejleder og er til rådighed for elever, lærere og forældre, der har brug for råd og vejledning i forbindelse med ordblindhed.

 

 


Viborg Kommune har i samarbejde med andre kommuner lavet denne video om Ordblindhed - Sammen kæmper vi for dine drømme

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.